Aquest article ha estat publicat per primer cop al número #21 de la Revista Utopia

Photo by Snapwire on Pexels.com

Els diners segurament no compren la felicitat. Ara bé, hi ha un munt d’estudis que demostren que proporciona molt més benestar psicològic comprar experiències que no pas objectes.

Thomas Gilovich, en diversos estudis constata que :

  • Quan hem encarregat una sortida de cap de setmana, per exemple, solem esperar-la més contents o emocionats que si estem esperant un dispositiu electrònic que hem comprat a internet. En aquest cas acostumem a estar més impacients.
  • Per altra banda, quan comprem experiències no tendim a medir el seu valor comparant-les amb les dels altres, cosa que disminuiria el plaer d’haver-les viscut. En canvi, sí que ho fem quan comprem objectes com mòbils, cotxes… i com que inevitablement hi hauran models molt millors que els nostres o més moderns, o més a la moda, el nostre grau de satisfacció disminuirà.
  • Tot i que podria semblar que comprar bens materials que poden durar molt de temps hauria de contribuir a que el nostre plaer duri més que comprar unes vacances, que tenen una durada limitada, la realitat és que passa just el contrari. Qualsevol objecte al que estem exposats constantment va perdent ràpidament el seu encant amb el temps. A més a més, solen quedar obsolets molt aviat o poden deteriorar-se o inclús espatllar-se. Per altra banda, les experiències solen ser curtes i no hi ha temps per a que perdin l’atractiu.
  • En el cas de les experiències, inclús les que han tingut algun aspecte negatiu, sol passar que amb el temps aquest defecte es recorda més dolçament o inclús pot passar que esdevinguin una de les anècdotes més celebrades de la vivència.
  • En general, no ens sol agradar que els altres ens parlin de les seves possessions materials, tanmateix sí que ens plau sentir parlar d’un viatge exòtic o d’una formació interessant, o d’un bon espectacle. I compartir satisfà la nostra necessitat de connexió social.
  • Quan imaginem un viatge, per exemple, tendim a pensar en un munt de possibilitats i emocions i això és molt agradable. Això però no sol passar amb un objecte. Generalment ja sabem exactament com és i què és el que fa…

Finalment, un consell a l’hora de comprar experiències: encarregueu-les molt abans i així fruireu de l’anticipació durant molt més temps!

Comentaris
  1. proganti ha dit:

    Muy cierto

Deixa un comentari