Com canviar d’estat d’ànim

Posted: 15/09/2011 in Psicologia

No podem triar les nostres emocions, apareixen sense que nosaltres hi intervenim de manera conscient. Però sí que podem decidir la seva durada. Sí que som responsables del temps que passem amb una determinada emoció. Quan l’emoció ens resulta plaent, positiva i enfortidora, podem mantenir-la i alimentar-la però si ens resulta aclaparadora, debilitant o destructiva podem reduir-la o inclús canviar-la.

Per aconseguir-ho cal que, en primer lloc, siguem conscients de l’emoció que sentim. Sovint ens passem la major part del dia en “pilot automàtic”, reaccionant a les continues exigències del nostre entorn i no som conscients del nostre cos, dels canvis que experimenta en les postures, els gestos, tensions en determinades zones. A vegades són els altres els que ho noten molt abans que no pas nosaltres. Hem de practicar la consciència activa, observar molt més continuadament l’estat del nostre cos per poder identificar millor les emocions que experimentem.

En segon lloc, fer que el nostre estat fisiològic, que haurà canviat amb l’emoció desagradable, torni a canviar cap a un estat més positiu. Per exemple, si estem estressats, tensos, cal posar-nos el més aviat possible a fer quelcom per relaxar-nos: escoltar música, seguir alguna tècnica guiada de relaxació, passejar, prendre una dutxa, trucar algú… Evitant accions poc convenients com beure alcohol, menjar compulsivament i d’altres que ens puguin comportar conseqüències no desitjades i allunyar-nos dels nostres objectius o empitjorar la situació.

Si l’emoció és el desànim, l’aclaparament, l’apatia, caldrà activar el nostre cos fent moviments bruscos, exercici físic, ballar, somriure (els darrers estudis constaten que somriure encara que sigui sense motiu real, allibera les mateixes substàncies naturals associades al sistema de plaer del cervell, que ens reforça i motiva a fer determinades activitats), caminar de pressa, parlar més ràpid i més alt, posar-nos més drets amb el cap més alt, cridar, cantar … I així amb altres emocions o sentiments que, d’allargar-se més del compte, poden comprometre els nostres objectius vitals, inclús la nostra salut.

Un dels exemples més vistosos de ritual per activar el cos, la concentració, la motivació i, de passada, intentar canviar les emocions dels contrincants, és la Haka, una dansa postural tradicional maori que la selecció nacional de rugby de Nova Zelanda executa abans dels partits. De fet s’ha convertit en un moment tant especial i esperat pel públic que és una part quasi tant important de l’espectacle com la de l’esdeveniment purament esportiu.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s