Cuidar-se i cuidar

Posted: 01/09/2011 in Psicologia

En una conferència sobre intel·ligència emocional que vaig fer a Mollet, dins d’un cicle de xerrades sobre prevenció de la salut mental, en el torn de preguntes una senyora em va demanar “un consell per quan s’acaben les forces després de dècades de cuidar sola un familiar malalt”.

El primer que vaig pensar és que si portava tants anys fent-ho érem tots nosaltres els que li hauríem de demanar consell. Però, com que imaginava que volia alguna cosa més que no pas un compliment, vaig intentar-la convèncer que havia de dedicar temps per descansar, per cuidar-se ella mateixa, per fruir de la vida. Que havia de practicar un egoisme pràctic i saludable.

Vaig utilitzar una de les imatges que sempre em serveixen quan trobo a faltar l’equilibri entre les necessitats dels altres i les meves: els vídeos de seguretat que ens passen als avions en els viatges de llarg recorregut. En ells, per mitjà de dibuixos animats, se’ns presenta una mare i un fill en el moment que es presenta una situació d’emergència. Les màscares d’oxigen cauen i es veu com la mare agafa primer la seva i se la posa i, després, posa l’altra al nen.

La primera vegada que ho vaig veure em va sobtar moltíssim. Era el contrari del que faríem per instint i per educació: sempre primer els altres, primer els que estimem, primer els que ens necessiten. Però si la mare intentés posar la mascareta al seu fill, en una situació de falta d’oxigen, i per tant, amb dificultats de concentració i de coordinació de moviments, i a més en una situació de pànic, podria perdre uns instants preciosos que podrien fer que cap dels dos es salvés.

És vital que pensem amb nosaltres i les nostres necessitats, no només perquè en ho mereixem i perquè també és un imperatiu vital, sinó perquè així, descansats, havent fruït, havent aprés, havent crescut, serem molt més útils als altres.

Deixa un comentari

