Penses massa?

Posted: 14/07/2011 in Psicologia

Un dels impediments més comuns per aconseguir un major benestar psicològic és pensar excessivament sobre un mateix. Donar moltes voltes al perquè del nostre caràcter, dels nostres problemes i sentiments, és un camí segur cap al malestar. Molts creiem que quan estem angoixats o tristos hem d’analitzar-nos  per tal de conèixer-nos millor i trobar solucions als nostres problemes i alliberar-nos de la infelicitat.  Però el fet és que els investigadors socials han reunit un munt de proves que qüestionen aquesta opció tan comuna.

Tots els estudis demostren que combinar la reflexió amb un estat d’ànim trist o angoixat és molt negatiu. El més fàcil és que empitjorem i ens tornem més pessimistes, angoixats i deprimits. A més, ens costarà més concentrar-nos en la feina i resoldre els conflictes quotidians, cosa que farà que encara ens trobem pitjor.

Desgraciadament, quan ens encaparrem en algun assumpte negatiu ens solem fer preguntes molt negatives, del tipus “Com és que no me n’ensurto? Com és que sóc incapaç de…? Per què no m’han donat la feina? Perquè sóc tan ruc?” I, lògicament, el cervell fa el que li hem demanat, és a dir, trobar el màxim de respostes a aquestes preguntes: “És perquè sóc feble, perquè no tinc voluntat, em ve de família, deu ser perquè la societat…”.

Posats a fer-nos preguntes perquè enlloc de fer-les tan negatives i inútils no les fem més motivadores i útils com ara “Què puc fer per aconseguir els recursos que necessito? Què puc provar de diferent? Qui podria ajudar-me? Que faria algú que admiro?…

Aquest seria el tipus de reflexió ideal. Ara bé, si de moment no reeixim no cal mortificar-se. Els estudis fets a persones que es consideren felices demostra que tenen la capacitat de distreure’s i concentrar-se en activitats que aparten la seva atenció de reflexions ansioses i contraproduents.

Podem fer-ho de diverses maneres. La més òbvia és buscar una activitat tan interessant o divertida que faci difícil continuar elucubrant. Una altra forma és pensar o dir en veu alta “Prou!”. Fins i tot podem visualitzar un senyal de Stop o fer algun tipus de gest i, immediatament, intentar concentrar-nos en alguna altra cosa. Una altra possibilitat és parlar amb algú de confiança. Generalment conversant-hi ens adonarem que el que ens angoixa no és tan gros com ens pensem. No cal dir que no hem d’abusar dels altres cada cop que tinguem pensaments negatius ja que ens acabaran evitant. Una altra tècnica és escriure, bolcar tots els pensaments en un paper. Ens ajuda a descarregar-nos i a trobar-hi algun sentit. Un altre truc pot ser preguntar-nos quina importància tindrà el que ens preocupa o ens deprimeix d’aquí un mes, sis mesos o un any. Meditar també ens pot anar bé per aprendre a calmar la ment.

I finalment, és vital passar de preocupar-nos a simplement ocupar-nos de les coses, passar a l’acció. Si ens sembla molt gros el que hem de fer, podem començar amb un petit pas que ens acosti a la direcció desitjada. I pensar “demà serà un altre dia”.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s