La felicitat és pels optimistes!

Posted: 13/07/2011 in Psicologia

Els investigadors socials defineixen l’optimisme com una expectació global sobre un futur positiu. Altres es fixen més en la manera com ens expliquem els fets desagradables. Així, si atribuïm els fets negatius o els fracassos a fets externs, passatgers i concrets com ara “deu tenir un mal dia” o “l’estiu no és el millor moment per…”, som de tipus optimista. Ara bé si ho relacionem a causes internes i duradores com ara “no serveixo”, “mai podré..”, som de tipus pessimista.

La bona notícia és que tots podem fer un esforç conscient per ser optimistes i obtenir com a recompensa més benestar i més felicitat. Estudis repetits per diferents professionals a tot el mon així ho demostren. L’experiment més típic consisteix a  demanar a un grup de voluntaris que escriguin durant 20 minuts, 4 dies seguits sobre el seu millor jo futur possible, és a dir, que analitzin els seus objectius més importants en tots els àmbits i que imaginin que els aconsegueixen. Als del grup de control només se’ls demana que escriguin sobre la seva vida quotidiana. Com era d’esperar, els del primer grup sempre mostraven millores significatives en el seu estat d’ànim en comparació amb el grup de control.

Perquè el pensament optimista potencia la felicitat? En primer lloc si ets optimista en relació al teu futur, i creus que assoliràs els teus objectius, dedicaràs esforç a aconseguir-los i perseveràs encara que trobis dificultats. Per això els optimistes tenen més èxits professionals i socials i viuen amb més salut que els pessimistes. Està clar que aquests resultats positius contribueixen a augmentar la seva felicitat.

Per altra banda, els optimistes afronten millor les dificultats, no les neguen sinó que emprenen accions directes per superar-les i s’esforcen per treure profit de l’adversitat.

Com podem practicar l’optimisme? Una manera és la que hem comentat abans: portar un diari del millor jo futur possible. També és molt important ser conscient del pensaments pessimistes o distorsionats (per exemple, omplint un pot amb una moneda cada cop que tenim un pensament negatiu sobre qualsevol fet, o usant un comptador) i després, quan ens trobem en un estat emocional més neutre, no viciat pel pessimisme, intentar reinterpretar la situació fent-nos preguntes com ara “Quines proves tinc que realment això és així?, “Quines coses bones poden sortir de tot plegat?”, “Representa una oportunitat per mi?” o “Què puc aprendre per aplicar-ho al futur?”…

És possible que alguns optimistes ho siguin per naturalesa però no és menys cert que amb esforç i perseverança podem fer de l’optimisme un hàbit que ens reportarà felicitat.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s